Vårt tips: sluta grubbla börja leva med hjälp av denna briljanta bok!

Alliansen är skickliga på marknadsföringspsykologi

maud_olofsson_goran_hagglund_intervjuas

Alliansen är skickliga på marknadsföringspsykologi

Socialdemokraterna har tagit fram de stora kanonerna och bombarderar svenska folket med vallöften (läs: valfläsk) inför valet. Alliansen har ännu inte börjat med att redogöra för vad man själva tenderar att genomföra i valet 2010, utan kontrar istället med nio sluga punkter om vad man lovar INTE göra i valet 2010.

Alliansens pressmeddelande om vad man inte tänker göra om man vinner valet:

  • Inte höja skatten för vanliga löntagare.
  • Inte utfärda ofinansierade vallöften.
  • Inte göra det dyrare att anställa unga.
  • Inte avskaffa rut och rot.
  • Inte återinföra fastighets- och förmögenhetsskatt.
  • Inte förtidsavveckla kärnkraften.
  • Inte införa kilometerskatt.
  • Inte kvotera föräldraförsäkringen.
  • Inte skjuta upp Förbifart Stockholm.

Vad man gör här är att vända på steken och trycka på vad människor har att förlora på en socialdemokratisk/rödgrön politik istället för att lyfta fram vad man själva vill göra. Varför gör man så här?

Saken är den att marknadsföringspsykologer har sedan länge känt till att människor är mer rädda för att förlora vad de redan har än vad de står att vinna. Till exempel utförde en grupp amerikanska forskare och ekonomer ganska nyligen en undersökning som mätte hjärnaktiviteten i den delen av hjärnan som styr belöningssystemet. När en grupp människor fick veta att de skulle förlora 15 dollar om de stod i färd att förlora en auktion så var de mycket mer aggressiva i sin budgivning än när de fick information om att de skulle vinna 15 dollar om de vann budgivningen. Det finns otaliga sådana här undersökningar som visar att vi är livrädda för att förlora det vi redan har.

Det är detta som PR-teamet hos Alliansen insett. Räkna med en spännande valupptakt fullspäckad med psykologiska marknadsföringstricks och knep för att vinna över väljare. Den gamla klyschan ”det är inte vad du säger utan hur du säger det” är mer aktuell i valet 2010 än något tidigare val.

Etiketter: , ,
0 comments

0 kommentarer … add one

Gör din åsikt hörd