Vårt tips: sluta grubbla börja leva med hjälp av denna briljanta bok!

Lider du av ständig trötthet? Läs om orsakerna och hur du löser problemet

Så mycket som 10 % av befolkningen lider av ihållande trötthet. Frekvent trötthet är något mer vanligt hos kvinnor än hos män. Det kan finns massor med orsaker till din trötthet.Läs nedan om några av de vanligaste orsakerna.

Det finns flera möjliga förklaringar till att tröttheten vägrar ge med sig:

  • Att personen nyligen lidit av en sjukdom och kroppen återhämtar sig. Trötthet efter en influensa, som ett exempel, brukar sitta i flera veckor.
  • En infektion, cancer eller annan dold sjukdom härjar i kroppen. Många cancerpatienter brukar vittna om att de innan de fick sin diagnos upplevt en form av djupare trötthet/matthet än vanligt.
  • När det gäller kronisk trötthet orsakad av fysiska besvär är det ganska vanligt att sköldkörteln är inblandad på något vis.
  • Övervikt. Ju fler extra kilon kroppen har att arbeta med ju tröttare blir den.
  • Förgiftning.
  • Blodbrist. Många kvinnor utvecklar järnbrist i samband med menstruation.
  • Graviditet.
  • Stora livsförändringar som exempelvis en flytt, ett nytt jobb eller skilsmässa leder ofta till trötthet.
  • Jet lag.  Det är väldigt individuellt hur personer upplever jet lag. Vissa kan dock vara mycket känsliga och blir trötta i flera veckor efter att ha rest mellan olika tidszoner. De flesta upplever jet lag som värst när de rest från väst till öst.
  • Depression.
  • Långvarig stress är också ofta en bov i dramat. Det tär på krafterna att vara utsatt för stress. Särskilt då den typen av stress som innebär känslor av maktlöshet, att man inte har kontroll över sin egen situation.
  • Tristess. Bristen på stimuli, känslan av att allt är tråkigt och inte spelar någon roll manifesterar sig ofta i depressionsliknande och energitömmande känslor. Fastnar du i ekorrhjulet, i redan uppkörda banor, i soffan, är det lätt hänt att du hamnar i en ond cirkel av trötthet.
  • Sömnbrist. Denna orsak till trötthet känns ganska självklar, men det är inte alltid lika självklart att man vet med sig själv att man sovit för lite under en längre period. Var vaksam på din sömn. De flesta behöver någonstans mellan 6-8 timmars sömn. Undersökningar har för övrigt påvisat att även de som säger klara sig bra på mindre sömn än så uppvisar sämre reaktions- och koncentrationsförmåga.
  • Det är dock inte bara bristen på sömn som kan ställa till det, utan också kvaliteten på din sömn. Många sover väldigt lätt, och når inte riktigt det kritiska stadiet av djupsömn. Kvaliteten på sömnen hos snarkare är exempelvis ofta mycket dålig. Ett tecken på att din sömn kanske inte riktigt är vad den borde vara är om du upplever det som att du drömmer i princip hela natten, och att du ständigt vaknar och kommer ihåg dina drömmar. Som oftast kommer man inte ihåg sina drömmar alls när man befunnit sig i stadiet djupsömn.
  • Vitaminbrist och mineralbrist kan också leda till matthet och ständig trötthet.

Hur kommer jag tillrätta med min ständiga trötthet?

Först och främst ska du försöka se till att sova ordentligt. Försök med de klassiska råden: Se till att ditt sovrum har en lagom temperatur, och att det är tillräckligt mörkt. Gör avslappningsövningar under kvällen, och försök undvika negativa tankar. Ät inte för mycket precis innan sänggående. Undvik dessutom att se actionfilmer, eller annan form av underhållning som gör dig exalterad precis före sänggående. Jag vet att för många som lider av kroniska sömnbesvär, som undertecknad, är föregående råd rena hånet då de föga hjälper. Men för de flesta fungerar de faktiskt.

Håll en sund diet. Din kropp är ditt fordon, och maten du stoppar i den är bränslet. Se därför till att kosten är i sin ordning då den påverkar din allmänna energinivå på ett sätt som få andra faktorer gör. Mycket grönsaker och bär, en del frukt, kolhydratkällor som sötpotatis, quinoa och fullkorn och protein från vitt kött och fisk ska utgöra i alla fall 80 procent av din kost.

Rör på dig regelbundet då ditt allmänna fysiska tillstånd påverkar dina allmänna energinivåer. Vad du än hittar på, armhävningar, gym, innebandy, cykling, eller promenader så ska du röra på dig sammanlagt fem timmar i veckan UTÖVER vardagsmotionen (läs: när du går till bilen).

Etiketter: ,
1 comment

1 kommentar… add one

  • Glutenintolerans och förstörd tarm min vän, vår tids stora och dolda folksjukdom….
    Varför annars brister ? Tänk förnuftigt så kommer också du till insikt….
    Vem vill tjäna pengar på alla följdsjukdomar…detta ger .jo…läkemedelsbolagen…..Ha en bra sommar

Gör din åsikt hörd