Enligt en professor på Wharton business school ser kvinnor shopping mer som en mellanmänsklig företeelse, de shoppar på ett socialt plan lika mycket som att de inhandlar nödvändigheter. Män å andra sidan ser shopping som någonting instrumentellt, ett jobb som måste utföras.
Det föreligger könskillnader även vad det gäller vad som får män respektive kvinnor att lämna en butik innan ett köp gjorts. Den största orsaken till att kvinnor lämnar en butik är när de inte anser sig få tillräckligt mycket hjälp. Män å andra sidan tycker det största problemet är när det inte finns någon parkeringsplats tillräckligt nära ingången till affären…
Flera undersökningar visar att unga kvinnor tänker lika mycket på shopping som unga män tänker på sex. Brittiska Cosmopolitans undersökning fastställer att 75 % av de unga kvinnorna tänker på att shoppa lika mycket som killar i samma ålder tänker på sex. De tänker på vad de ska shoppa var 60 sekund, medan killarna tänker på sex var 52 sekund.
En annan undersökning utförd 2008 av University of Glamorgan påvisade att nästan 50 % av unga kvinnor (19-45) hellre shoppar än är med sin partner. 40 % anser sig själva vara beroende av skor eller väskor, och kvinnor tänker på shopping i genomsnitt 960 gånger per dag.
Det står alltså klart att det är kvinnorna som står redo att shoppa västvärlden ur krisen…
2 svar på ”Män och kvinnors förhållande till shopping”
Kul initiativ med bloggen. Jag tänker bookmarka den och hoppas du fortsätter skriva.
Hej intressant inlägg! Kan man få fråga vilka sidor du hämtat den intressanta faktan från? Skulle verkligen vara hjälpsamt.