Vårt tips: sluta grubbla börja leva med hjälp av denna briljanta bok!

Ny studie bekräftar hur svårt vi har att förutsäga våra framtida känslor

Vi människor vill gärna tro att vi är unika och självmedvetna individer som kan förutsäga till exempel hur vi kommer uppleva semestern i Grekland, vad vi kommer tycka om den nya kollegan på jobbet, hur lyckliga vi kommer bli när vi vinner på Lotto, och vad vi kommer känna när en närstående går bort. Men faktum är att flera studier påvisat hur dåliga vi är på att förutsäga våra framtida känslor.

En ny studie utförd av Harvard fastställer återigen att du kan lika gärna  fråga en främling vad du kommer tycka om den nya restaurangen i kvarteret, eller den nya filmen som precis haft premiär. Faktum är att de allra flesta förutsäger sina framtida känslor med precisionen hos tusen blinda höns och överskattar sina förväntade positiva respektive negativa känslor inför det mesta.

Till exempel utförde forskarna ett test som gick ut på att ett antal kvinnor fick gå på ”speed dating” med ett antal okända män. Ena gruppen kvinnor fick allmän information om männen av typen ”ålder, vikt, födelseort, intressen, favoritbok, etc” och den andra gruppen fick ”surrogatinformation” i form av en bedöming skala 1-100 av andra kvinnor som speeddejtat männen innan testet utfördes. Sedan fick kvinnorna i respektive testgrupp själva försöka förutsäga, baserat på informationen de fått, på en skala 1-100 hur de trodde de skulle uppleva sina dejter, och avslutningsvis fick de efter dejten var klar själva betygsätta hur de upplevt dejten.

Det visade sig att gruppen som fått surrogatinformationen av de andra kvinnorna var 49 % bättre på att förutsäga hur lyckad eller misslyckad dejten skulle visa sig vara i slutändan! Alla som haft en misslyckad Internetdate räcker upp en hand…

84 % av kvinnorna trodde för övrigt att den allmänna informationen om männen, som till exempel foto, ålder, vikt, osv. skulle hjälpa dem att bättre förutsäga hur dejten skulle gå.

Etiketter: , , ,
0 comments

0 kommentarer … add one

Gör din åsikt hörd