Vårt tips: sluta grubbla börja leva med hjälp av denna briljanta bok!

Hur lång tid tar det att ändra ett beteende?

Bad habit

tiden det tar att ändra på dåliga vanor varierar

De flesta människor kämpar någon gång i sitt liv med att bli av med någon form av negativt beteende, eller försöka göra så att ett nytt positivt beteende blir en naturlig del av ens handlingar. Man kanske vill sluta röka, äta mer, äta mindre, träna mer, dricka mindre alkohol, bli mer hygienisk, bryta negativa handlingsmönster i relationer, tjäna mer pengar, göra av med mindre pengar. Listan på önskade och oönskade beteenden vi vill införa eller göra oss av med kan göras hur lång som helst.

Men hur lång tid tar det att ändra ett beteende egentligen?

Svaret varierar beroende på individen och vilket beteende det gäller. Men många har försökt komma fram till en exakt siffra hur lång tid det tar att ändra en vana. Österländska läror, psykologer och författare till självhjälpsböcker har många gånger landat mellan 21-28 dagar. Den vanligaste siffran som nämns inom självhjälp är 21 dagar.

Men det finns så klart ingen magisk siffra för hur lång tid det tar att ändra sitt beteende.

Det finns egentligen inga direkta bevis för några exakta nummer alls. Just 21 dagar kommer förmodligen från en bok som publicerades 1960 av en plastikkirurg vid namn Maxwell Maltz, som la märke till att det tog i genomsnitt 21 dagar för de som genomgått en amputation att anpassa sig till förlusten av en kroppsdel. Han drog därför slutsatsen att det tar 21 dagar för människor att anpassa sig till alla former av livsförändringar.

Men för det första är hans vetenskapliga metodik i denna undersökning tveksam, och för det andra är det inte samma sak att göra en rutin av att man ska träna magmusklerna 4 gånger i veckan, eller att man ska sluta äta för mycket värktabletter.

Nyligen utfördes dock en intressant psykologisk undersökning i ämnet i Storbritannien.  96 personer som var intresserade av att skaffa nya vanor som till exempel att äta en bit frukt till lunchen, eller motionera 15 minuter om dagen ingick i undersökningen. När man sedan letade efter mönster i studien märkte man att det tog i genomsnitt 66 dagar för ett nytt beteendemönster att hamna på en platå, och bli så automatiskt och rutinmässigt som det någonsin kommer att bli (risken är ju ändå stor att de efter ett tag slutar med sina nya sunda vanor).

Olika beteenden tog olika lång tid att införa. Till exempel tog det en deltagare att börja dricka ett glas vatten om dagen, och en annan behövde 254 dagar på sig att göra 50 situps före frukost varje dag.

Andra observationer värda att nämna är att det inte verkar som att det har någon betydelse för att införa nya vanor om man missar någon enstaka dag under programmet, och för en liten del av människor tar det väldigt lång tid att införa nya vanor. De är nästintill ”vaneresistenta”.

Slutsatsen är alltså att det i de allra flesta fall tar mycket längre tid än 21 dagar att införa en ny vana, och att det är mycket beroende på vad det är man vill förändra/införa för nya mönster i sitt liv. Dessutom verkar en nyckel i det hela vara att det nya beteendet internaliseras genom att repetera det nya beteendet ofta i den inledande fasen. Men ur ett längre perspektiv är det alltså ingen fara om man hoppar över en en dag då och då… bara man inte gör det till en vana!

Källa: spring.org.uk

Etiketter: , , ,
4 comments

2 kommentarer … add one

  • Hej!
    Intressant artikel! Jag skulle gärna vilja läsa mer om den brittiska forskningsstudie som du skriver om, har du en referens?

    Hälsningar

    Fabian

  • Hej, Fabian. Lustigt att du frågar då jag precis gick och omkring och funderade på att ändra ett dåligt beteende, och som vanligt ger jag första delmålet 21 dagar. Det borde ha varit med en referens men det var så länge sen artikeln skrevs att jag tyvärr inte kommer ihåg. Dock kan du googla på till exempel ”21 days habit research”. Många hävdar att det är en myt och rent önsketänkande. Vissa hävdar att det är en exakt siffra. Sanningen, som alltid i livet, ligger nog någonstans mitt i mellan. Alla är olika, och alla beteenden, ovanor och beroenden är olika starka. Men personligen tycker jag att om man verkligen vill förändra ett beteende, och uppvisar stenhård disciplin, så brukar det gå av bara farten efter runt tre veckor.

Gör din åsikt hörd