Kategorier
Märkligt

Miniförpackningar med onyttigheter kan leda till överätande och försvåra viktnedgång

Ni kanske har lagt märke till att många tillverkare av godis och livsmedel lanserar sina produkter i miniförpackningar? Detta är något som förmodligen kommer bli allt vanligare i takt med att svenskarna blir alltmer måna om sin övervikt, och att fler och fler väljer att bo i singelhushåll.

I USA är miniförpackningar av godis, kakor och chips sedan länge en stor industri. Det finns dock en fara med dessa mindre förpackningar av “godsaker” för de som har problem med sin vikt. Amerikanska och portugisiska studier i marknadsföring har nämligen konstaterat att faran i de mindre förpackningarna mat och godis ligger i att folk uppfattar dem som dietförpackningar, eller som små ofarliga synder.

Det ligger i sakens psykologiska natur att vi uppfattar mindre förpackningar som ett effektivt sätt att kontrollera vår hunger för onyttigheter eftersom “de ändå är så små.” I en studie lät man testgruppen titta på gamla avsnitt av “Vänner” samtidigt som man försåg deltagarna med stora såväl som små förpackningar av chips. Du har förmodligen redan gissat resultatet av den undersökningen… De stora förpackningarna uppfattades som kaloribomber, men de mindre påsarna chips uppmanade till mindre, men likaväl förrädiska för vikten, små herdestunder.

I en annan undersökning delade man upp deltagarna i två grupper: “hämmade ätare” och “ohämmade” ätare, och det visade sig faktiskt att de som är mer hämmade i sitt ätande hade ännu lättare för att låta sig förledas av mindre förpackningar onyttigheter. De mindre förpackningarna kan leda till att även “hämmade ätare” äter mer! Samma fenomen har även rapporterats vad det gäller lightprodukter.

Kontentan är att oavsett om du försöker gå ner i vikt, eller endast hålla vikten kan det vara en god idé att du håller koll på ditt förrädiska tänkande, och hur lätt det kan förledas av smarta marknadsförare, lika mycket som du håller koll vågen.

Källa: The situationist.